ПРО КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО ГРОМАДЯН НА ЗВЕРНЕННЯ!!!

У сучасному світі рівень правового захисту прав та свобод людини і громадянина є ключовим показником демократизму суспільства і держави. У демократичній, правовій державі кожне право особи, закріплене належним чином, забезпечується всією повнотою влади.

Особливе місце в системі засобів захисту прав, свобод та законних інтересів громадян посідає реалізація їх права на звернення. У ст.40 Конституції України зазначено, що громадяни України мають право звертатися до органів державної влади і місцевого самоврядування та встановлено обов'язок органів влади та посадових осіб розглядати звернення й надавати обґрунтовані відповіді.

Отже, право на звернення є важливим конституційно-правовим засобом захисту та однією з організаційно-правових гарантій дотримання прав і свобод громадян. Це право включає дві складові.

По-перше, звернення громадян є однією з форм участі населення в державному управлінні, у вирішенні державних і суспільних справ, можливістю активного впливу громадянина на діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування.

По-друге, це спосіб відновлення порушеного права громадянина через подання до органів державної влади скарг, заяв і клопотань.

Від правильного функціонування адміністративно-правових механізмів реалізації прав громадян, від чіткого й ефективного реагування влади на їхні звернення залежить здатність держави забезпечувати належний захист законних інтересів громадян. Досвід показує, що громадяни України активно користуються своїм правом на звернення.

Загальні засади реалізації права громадян на звернення визначено Законом України "Про звернення громадян". У цьому Законі надано чіткі визначення термінів "звернення", "пропозиції", "заяви" та "скарги" громадян, зазначені вимоги до звернень, порядок їх розгляду, а також відповідальність за порушення Закону.

Слід зазначити, що організація роботи з розгляду звернень, особистого прийому громадян, а також первинний розгляд запитів на доступ до публічної інформації є одним із пріоритетних напрямів роботи Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, що забезпечує реалізацію конституційного права громадян на звернення до органів державної влади.

Інспекція під час розгляду отриманих звернень зобов’язана діяти в межах чинного законодавства та в межах наданих повноважень, з чітким дотриманням порядку розгляду звернень, порядку проведення перевірок та інших вимог, встановлених законодавством. Зокрема при розгляді звернень про порушення вимог природоохоронного законодавства суб’єктами господарювання, Інспекція керується нормами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Під час написання звернення щодо фактів порушення вимог природоохоронного законодавства, слід дотримуватись певного порядку та належного оформлення листа.

Звернення, що подається до Інспекції повинно містити певні вимоги. Зокрема, звернення адресуються Інспекції у випадку, коли порушені у зверненні питання належать до її повноважень. Звернення може бути подано окремою особою (індивідуальне) або групою осіб (колективне). Може бути усним чи письмовим (усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою, письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).

Обов’язково у зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина. Чітко викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.У випадку, коли звернення оформлене без дотримання вищезазначених вимог, Інспекція буде змушена повернути його заявнику з відповідними роз’ясненнями причин повернення звернення без розгляду.

Звертаємо увагу на те, що письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає. Також не розглядаються повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті.

Слід зазначити, що Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області розглядають звернення громадян без стягнення за це плати.

Отож, якщо ви хочете отримати відповідь на звернення, адресоване Інспекції, слід дотримуватись усіх вищеперерахованих вимог, аби орган держаної влади мав змогу вчасно та якісно розглянути порушені питання та надати відповідь на ваше звернення.

ДАЙДЖЕСТ НОВИН

Головне – у вашій скриньці