Про коментар Миколи Ваврищука щодо ситуації із забрудненням озера в мікрорайоні Озерна фільтратом ХКП «Спецкомунтрас».

4 червня 2021 року Микола Ваврищук – заступник Хмельницького міського голови, в рамках передачі «Сьогодні. Головне» на телеканалі «Суспільне Поділля», коментував ситуацію що склалась навколо забруднення озера в мікрорайоні Озерна фільтратом ХКП «Спецкомунтранс».

Поширена інформація містить неправдиві відомості щодо Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області та її діяльності.

Зокрема, пан Микола говорив про те, що Держекоінспекцією здійснювалась перевірка ХКП «Спецкомунтранс» тричі і лише остання перевірка показала що забруднення озера спричинило витікання фільтрату зі звалища твердих побутових відходів.

Зазначимо, що Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області неодноразово наполягала на припиненні експлуатації діючого полігону твердих побутових відходів (ТПВ) у Хмельницькому. Так, в 2008 році було тимчасово заборонено (зупинено) господарську діяльність ХКП “Спецкомунтранс” з експлуатації полігону твердих побутових відходів у Хмельницькому. Таке рішення було прийнято, як наслідок суттєвих порушень вимог природоохоронного законодавства при експлуатації полігону твердих побутових відходів, виявлених Інспекцією під час перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства. Але наприкінці 2009 року господарський суд скасував це рішення.

Також, упродовж 2018-2021 років Інспекцією було проведено понад 10 перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства ХКП «Спецкомунтранс». За результатами проведених заходів Інспекцією з року в рік фіксувались практично ті ж самі порушення - полігон ТПВ не забезпечений очисними спорудами необхідної потужності, що запобігають забрудненню поверхневих вод стічними водами (фільтратом), а також ХКП «Спецкомунтранс» не використовує ефективні сучасні технічні засоби та технології для утримання території в належному стані та не в повній мірі здійснює заходи щодо запобігання забрудненню водних об’єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з території полігону ТПВ. Вказані порушення за своєю суттю повністю відповідають цілям, завданням та обов’язкам ХКП «Спецкомунтранс». З більш детальною інформацією про проведені Держекоінспекцією перевірки та виявлені порушення можна ознайомитись за посиланням (https://inspections.gov.ua/).

До того ж, факт витікання фільтрату за межі полігону та стік його по рельєфу був встановлений в ході позапланової перевірки, що проводилась спеціалістами Держекоінспекції у Хмельницькій області ще у березні 2020 року, що підтверджується відповідним актом перевірки. Керівництво ХКП «Спецкомунтранс» з цим актом було ознайомлено, про що свідчать відповідні підписи.

Також зауважимо, що з метою повного та всебічного з’ясування обставин що склались, 27 квітня 2021 року Держекоінспекція зверталась до Хмельницької міської ради з пропозицією спільного обстеження струмка (без назви) всією протяжністю аж до ставка в мікрорайоні Озерна, а також місця потрапляння фільтрату у струмок. У відповідь надійшла пропозиція перенести обстеження на наступний день. Проте у визначений час представники Хмельницької міської ради не з’явились, тому Держекоінспекцією було проведено повторне обстеження самостійно.

Крім того, не відповідає дійсності та є недостовірною інформація Миколи Ваврищука щодо несертифікованого обладнання Інспекції та працівників, які не мають відповідної кваліфікації, а також про те, що відбір проб здійснювався без присутності на місці керівника підприємства.

  Доводимо до відома, що на підставі п. 3 розділу ІІ Положення про Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 02 лютого 2021 р. № 55, Держекоінспекція проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов'язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

Відділ інструментально-лабораторного контролю Держекоінспекції уповноважений на проведення вимірювань під час контролю стану навколишнього природного середовища згідно із галуззю уповноваження, відповідно до наказу Державної екологічної інспекції України від 03 березня 2021 року №124 (із наказом можна ознайомитись нижче).

 

Тобто, Держекоінспекція має приміщення що відповідає певним вимогам, фахівців, які здійснюють вимірювання, організаційні, нормативні і методичні документи тощо.

У свою чергу, усі без виключення працівники Держекоінспекції мають відповідний досвід та професійні знання у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог природоохоронного законодавства. Крім того, спеціалісти Інспекції постійно підвищують рівень своєї професійної компетентності відповідно до ЗУ «Про державну службу».

Відбори проб ґрунтів та фільтрату для інструментально-лабораторних досліджень відбирались на полігоні твердих побутових відходів в рамках позапланових перевірок з відома та дозволу посадовців підприємства, що підтверджується підписами у відповідних документах. Відбори проб з озера в мікрорайоні Озерна не потребують погоджень та присутності представників комунального підприємства.

На рахунок оскарження рішення Держекоінспекції в суді. Інспекція вважає позовні вимоги ХКП «Спецкомунтранс» безпідставними та необґрунтованими, оскільки з позовної заяви слідує, що предметом спору у справі є визнання протиправним та скасування наказу Держекоінспекції на проведення позапланової перевірки. Проте, якщо суб’єкт господарювання допустив посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до перевірки на підставі наказу про її проведення та за результатами такої перевірки був складений відповідний припис, то цей наказ був реалізований його застосуванням.

До речі, судові витрати комунального підприємства складаються із сплати судового збору в сумі 4540 грн та витрат на адвоката, орієнтовно 18000 грн. Оскільки ХКП «Спецкомунтранс» фінансується з коштів місцевого бюджету, який наповнюється за рахунок платників податків міста Хмельницького, логічно було б направляти кошти на усунення порушень природоохоронного законодавства.


До слова – як зазначається на офіційному сайті ГУ ДСНС України у Хмельницькій області, 5 червня поточного року полігон твердих побутових відходів ХКП «Спецкомунтранс» знову горів. На момент прибуття перших підрозділів площа пожежі сягнула 300 м2.

ДАЙДЖЕСТ НОВИН

Головне – у вашій скриньці